Nu har gjort polkakola igen och denna gång blev den mycket bättre än förra gången. Nu räckte det med att koka 10 min istället för 2 timmar som sist och den blev mycket godare nu. Här är iaf receptet om nån är intresserad.

Kola med pepparmint och polka. 






Recept ca 50 st: 

250 g socker 
175 g glykossirap 
80 g smör
2 dl grädde
1/2 tsk vaniljsocker 
1/2 tsk salt 
1/2 tsk pepparmints olja
100 g polkagrisar ( krosa med mortel eller liknande) 

Smält ihop smör, grädde, salt och vaniljsocker på låg värme i en kastrull. Koka samtidigt upp glykos och socker på hög värme i en annan kastrull i några minuter. Ta av från plattan och blanda ner gräddblandningen med sockret. Ställ tillbaka på plattan och låt koka upp igen. Rör om då och då så den inte bränns vid. Låt koka i ca 10 min, gör kulprov i ett glas med kallt vatten, kan du lätt rulla ihop kolan till en boll är den klar. 
Ta av från plattan blanda ner pepparmints olja. Häll över i en bakplåtsklädd form. Jag tog en medelstor gratängform för jag vill gärna ha lite tjockare bitar. Häll över de hackade polkagrisarna. Låt stå kallt någon timme, skär i bitar och vira in i bakplåtspapper eller liknande. 

Klart!:) 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofies blogg

Sofies blogg kretsar kring lilla Isak och Signe, om familjens vardag, inredning,matlagning, recept och träning.

RSS 2.0