Min förlossning

Hade absolut inte kännt något speciellt i kroppen igår men hade ändå någon slags känsla att kanske händer något idag. Låg iaf i sängen vid 22 tiden på kvällen å börjar känna lite lätta värkar men inget som gör speciellt ont. När jag reser mig kommer det lite vatten som jag då tror är urin för att barnets huvud typ tryckt på tänkte jag. Men en stund senare börjar det rinna massa å jag ropar till Henke på nedervåningen, tror vattnet gått, va, det rinner vatten här, va?, har du knäck i öronen vattnet går. Henke kommer uppfarande jaha ska vi åka in då? Jag skrattar å bara ne lite lugnt kan vi nog ta det. 

Ringer å förvarnar mamma å förlossningen medans värkarna fortfarande är hanterbara men de förvärras snabbt så mamma kommer bort vid 23 tiden sedan åker vi in vid 02 då har jag ca 3 minuter mellan värkarna. 

Väl inne kommer värkarna allt mer sällan men tar fart igen vid 5 hugget å då får jag lustgas, är väl uppen runt 4-5 cm då. de börjar sedan komma hela tiden å gör sjukt ont? Är öppen runt 8 cm då, så jag ber om bedövning å blir rekommenderad paracervicalblockad som är nån slags livmoderhals/livmoder bedövning. Gick dock bara att lägga med god effekt på ena sidan då ena kanten var nästan helt utplånad. Tror den hade varit jättebra om den tagit på båda sidor. 

Efter nån timme tilltar smärtan nåt fruktansvärt men då jag är öppen 10 cm och då vill de inte läggas spinal bedövning utan får istället bäckenbotten bedövning. Kändes jättebra med den, problemet var bara att värkarna avtog i styrka och jag kände liksom inte när jag skulle krysta, bara att värkarna kom. Kämpade å kämpade å tryckte på så mycket jag kunde men det gick inte så tillslut fick de hjälpa till med sugklocka i ca 3 värkar. Hjärtljuden började gå ner på bebben så behövde verkligen komma ut. Som tur var mådde han bra å de behövde inte springa iväg med han. 
Skitvärkar kallade barnmorskan krystvärkarna 😂. 

Tyckte jag hade en tuff förlossning med Signe men denna var värre rent smärt å ansträngnings mässigt. Har aldrig svettats så mycket i mitt liv, Henke fick stå å fläkta. Är glad att jag ej fick ryggbedövning denna gång så jag har kunnat kissa på egen hand, tur med tanke på att jag säkert druckit 3 liter eller nåt, så himla törstig. 

Stackars barnmorskorna, ja bara ne nu kan jag inte mer det går inte jag orkar inte. Hjälp mig snälla, jag kommer dö av smärtan, sluta med det där aj aj aj, skjut mig osv 😁. 

Så typiskt att mina förlossningar startar på kvällen hela tiden också, får man ju vara vaken en hel natt innan det är dags å har inte super mycket krafter. 

Verkar som att jag är  gjort för graviditeter men inte för att föda. Skönt att han är ute nu å att alla mår bra iaf. 

Hoppas jag inte skrämt upp någon nu. Men alla förlossningar är ju som sagt olika och för en del är det typ inte några problem. 


Innan det kom igång på riktigt, still going strong. 

Billig fylla 



Henke medans jag lekte med lustgasen 

 
Tur man var på fotvård dagen innan. 

Pommac å godaste mackorna. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofies blogg

Sofies blogg kretsar kring lilla Isak och Signe, om familjens vardag, inredning,matlagning, recept och träning.

RSS 2.0