Dagens brödbak

När vi var hos Gurrra å Anna sist hade Anna gjort jättegoda bröd som jag fick receptet på eller ja vet inte ifall det kanske var Gurra som bakat men jag satsar på att det var Anna 😃. 

De är i alla fall bröd som man fyller med soltorkad tomat, fetaost, och basilika eller timjan. 
Passar jättebra till tillexempell buffé eller om man vill ha till grillat eller sallad. 









Här kommer receptet: 

Ca 10 st

1 pkt jäst 
2 dl rågmjöl 
9 dl rågsikt 
2 msk honung 
1 tsk salt 
4 dl mjölk 
1 kruka basilika eller timjan,  jag tog basilika 
200 g soltorkat tomat 
150 fetaost 

Värm mjölken till 37 grader, blanda i honung och salt, smula jästen i bunke och lös med vätskan. Tillsätt mjölet. 
Låt sedan jäsa under bakduk i 45 min.

Låt tomaten rinna av och skiva den, hacka basilika och fetaost.

När degen jäst färdigt knådar du den och delar den i 10 delar och plattar ut, lägg på fyllningen och nyp ihop degen runt om fyllningen, forma till runda bröd, lägg på bakplåtsklädd plåt.

Jäs ytterligare 20 min under bakduk och grädda sedan i 225 grader ca 20 min. Låt svalna på galler. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofies blogg

Sofies blogg kretsar kring lilla Isak och Signe, om familjens vardag, inredning,matlagning, recept och träning.

RSS 2.0