Sommarsaft

Plockade rabarber hos Henkes mormor å morfar för de hade massor å jag ville vänta på att mina skulle växa upp ordentligt efter förra skörden. 
Blev iaf lite saft. 



Recept rabarbersaft 5-6 liter 

3 kg rabarber hackade i bitar 
3 citroner skivade 
4 liter vatten 
Ca 1,5 kg socker beroende på hur söt saft man vill ha. 
1 pakt citronsyra (30g) 

Skiva citron och rabarber å lägg i en hink eller liknande, häll på citronsyran. Koka upp vattnet och häll i sockret så det löser sig och häll sedan vattnet över rabarbern. Täck hinken med folie eller liknande å låt stå svalt i 3-4 dygn. 

Jag brukar sila saften genom en handduk som jag lägger i ett durkslag. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofies blogg

Sofies blogg kretsar kring lilla Isak och Signe, om familjens vardag, inredning,matlagning, recept och träning.

RSS 2.0