Hemgjord pizza, pizzasallad och vitlökssås



Nu mina vänner tänkte jag dela med mig av mitt bästa pizzarecept och en jättegod vitlöksås och pizzasallad. Den här degen blir verkligen jättegod.  Pizzadegsreceptet är dock Leila Lindholms så det kan jag inte ta på mig äran för.😉

Ca 5 personer räcker receptet till


Tomatsås: 

0,5 gul lök finhackad 
1 vitlöksklyfta 
1-2 tsk oregano
Olja 
1 burk krossade tomater eller körsbärstomater på burk 
Salt 
Svartpeppar 
2 tsk honung 
Lite vinäger 
1 msk tomatpuré


Gör så här: 

Fräs lök och vitlök i olja tillsätt tomatpurén och fräs lite till, ha i tomatsåsen, oregano, lite salt och svartpeppar samt honung och en skvätt vinäger eller ättika,  låt småkoka en liten stund. 

Vitlökssås: 

1 stor eller 2 små vitlöksklyftor 
2 dl naturell yoghurt eller lätt crème fraîche 
1 dl filmjölk 
Italiensk salladskrydda jag brukar ta ganska mycket 
1-2 tsk oregano 
2-3 tsk honung 
2 tsk ketchup 
Lite salt och peppar 

Pizzasallad: 

Görs med fördel dagen innan men går att äta direkt 

0,5 vitkålshuvud 
1 dl olja jag brukar ta rapsolja 
2-3 msk vinäger 
0,5 dl kallt vatten 
Italiensk salladskrydda efter smak
Svartpeppar 
Salt 
1 tsk honung 

Blanda olja, vinäger, honung och kryddor i en skål. Dela vitkålshuvudet och skär med osthyvel. Lägg i en skål och häll över varmt kokt vatten, låt kålen   Stå i vattnet ca 2 minuter. Häll av vattnet och blanda kålen med oljeblandningen. Ställ in i kylen. 

Lägg gärna pizzorna på ett galler när de är klara så blir dom mer frasiga. 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sofies blogg

Sofies blogg kretsar kring lilla Isak och Signe, om familjens vardag, inredning,matlagning, recept och träning.

RSS 2.0